32 نکته کاربردی در عکاسی پرتره

عکاسی پرتره شاخه ای دیگر از عکاسی است که در آن از چهره انسان عکسبرداری میشود .عکاسی پرتره یکی از مشهورترین انوع عکاسی است.

عکاسی پرتره به معنای عکاسی از یک شخص یا یک گروه کوچکی از انسان ها است (پرتره گروهی)، که مسئله عمده و غالب در این میان چهره و بیان حالات آن است. هدف این نوع عکاسی نشان دادن شباهت ها، حالت ها و شخصیت وموضوع است که بیان کننده یک داستان خاص است. تمرکز اصلی تصویر اغلب چهره است ام در بعضی از موارد قسمت های دیگر بدن شخص به طور پس زمینه در کادر قرار می گیرد. در اینجا پرتره هایی را می بینید که هدفی غیر حرفه ایی داشته و صرفاً برای جمع آوری خاطرات یا کارهای شخصی گرفته شده اند. اما در این میان عکس هایی نیز برای هدف های تبلیغاتی گرفته شده اند که برای پوستر ها، بیلبورد ها، جلد های CD، جلد های کتاب و غیره استفاده می شوند.
جدا از مورد هدف، شما امروز از این نکات درباره گرفتن عکس های پرتره بی نظیر که ما به شما ارائه می دهیم، خوشحال خواهید شد. اگر عکاسی پرتره یکی از هنرهای مورد علاقه شماست، پس این مقاله مال شماست. و اگر شما در این زمینه تازه کار هستید، امیدوارم که این نکات به شما کمک کند تا بتوانید تصاویر پرتره زیبایی خلق کنید.

1. تغییر پرسپکتیو
اکثر تصاویر پرتره در حالی گرفته می شوند که دوربین در راستای خط دید سوژه قرار دارد. با این که انجام این کار عرفاً صحیح است، بهتر است زاویه دوربین را کاملاً تغییر دهید تا تصویر پرتره شما جلوه شگفت انگیزی به خود بگیرد.

از بالا به سوژه خود نگاه کنید یا به سوژه بسیار نزدیک شوید. در هر یک از این روش ها، سوژه را از زاویه ای مشاهده خواهید کرد که تصویر شما را جالب توجه می کند.

 

2.مشخص کردن هدف

قبل از گرفتن عکس، باید هدف آن را بدانید. روش گرفتن عکس و ظاهر آن بر چگونگی استفاده از آن عکس تاثیر دارد. با این کار شما می توانید تشخیص دهید که آیا به یک نمای بزرگ از صورت احتیاج دارید یا تنها عکسی از یک زاویه از آن کافی است. همچنین می توانید تشخیص دهید که این عکس باید افقی گرفته شود یا عمودی. مثل اینکه زمانی که می خواهید از صورت یک بچه برای تبریک تولد یا آگهی عکس بگیرید آن عکس باید افقی باشد.

 

 

3.تغییر دادن ارتباط چشمی
میزان تأثیر جهت نگاه سوژه بر روی تصویر، بسیار شگفت انگیز است. در اکثر تصاویر پرتره، سوژه به پایین لنز نگاه می کند. در این حالت، حس برقراری ارتباط واقعی میان سوژه و بیننده ایجاد می شود. ولی شیوه های دیگری را نیز می توان تست کرد:
-  نگاه به محدوده خارج از دوربین : از سوژه بخواهید توجه خود را بر روی چیزی نادیده و خارج از محدوده لنز دوربین متمرکز کند. در این حالت، حس صداقت به وجود آمده و بیننده با دیدن عکس، کنجکاو می شود بداند سوژه به چه چیزی نگاه می کند. این حس کنجکاوی مخصوصاً زمانی زیاد می شود که سوژه نوعی عکس العمل نشان داده باشد (مثلاً لبخند یا تعجب). این را بدانید که وقتی از سوژه می خواهید به خارج از کادر عکسنگاه کند، می توانید توجه بیننده عکس را به لبه و کادر تصویر نیز جلب نموده و او را از کانون توجه (سوژه عکس) کمی دور کنید.

 
- نگاه کردن داخل کادر : در عوض می توانید از سوژه بخواهید به چیزی (یا کسی) داخل کادر عکس نگاه کند. مانند نگاه یک بچه به توپ، یک زن به نوزادش و یک مرد به بشقاب پاستا. زمانی که چیزی را در اختیار سوژه قرار می دهید که به آن نگاه کند (که داخل کادر است)، دومین کانون توجه و رابطه ای میان او و سوژه اولیه را ایجاد می کنید. هم چنین با این کار می توانید برای عکس خود، یک "داستان" بسازید.
 
 
 

4. انتخاب موضوع

 

 

 

با توجه به نوع عکسی که شما می خواهید، موضوع یا مدلتان را انتخاب کنید. این می تواند هرکسی باشد که فکر می کنید برای پروژه شما مناسب است. اگر برای پروژه بازرگانی کار می کنید، بهتر است که یک مدل خوب که ظاهری دوستانه و صمیمی دارد را انتخاب کنید. نیازی نیست که مدل شما خیلی زیبا و جذاب باشد. تنها این مهم است که مدل شما در چشم بیننده چه طور به نظر برسد و بتواند پیام مد نظر را به طور درست برساند. اگر شما تنها عکسی می گیرید که با مزه یا تنها برای استفاده شخصی باشد، هر موضعی را که به نظرتان جالب است را انتخاب کنید.

 

5. انتخاب موقعیت

 

 

 

به این موقعیت که برای عکسبرداری بسیار مناسب است نگاه کنید. می بینید که پس زمینه خوب است. از استفاده از پس زمینه هایی که شلوغ هستند و موضوع شما را از لحاظ بصری به داخل محیط می کشند خودداری کنید. محیط هایی را انتخاب کنید که تاکید و تمرکز بیشتری به موضوع شما می دهند. همچنین می توانید از پرده های پس زمینه استفاده کنید.

 

6. برنامه ریزی ژست ها

 

 

 

قبل از شروع کار، باید چندین ژست در ذهنتان داشته باشید. با این کار عکس های شما بیشتر انرژیتیک می شوند. با این کار دیگر نیازی نیست که زیاد از حد درباره ژست ها در حین عکاسی فکر کنید، مدل شما خسته نمی شود و وقت شما نیز تلف نمی شود. بنابراین ابتدا زمانی را به برنامه ریزی ژست ها اختصاص دهید و سعی کنید که آن ها خلاقانه باشند. زمانی که به مکان عکاسی می آیید، مطمئن شوید که تمام برنامه را به درستی انجام بدهید. این به شما بستگی دارد که چگونه احساسات آن ها را به درستی نشان دهید.

 

7. عکاسی از حالت های متفاوت احساسی

 

تنها بر روی لبخند زدن تمرکز نکنید. در این میان باید حالات احساسی گوناگونی در چهره مدل وجود داشته باشند. بعضی از عکس ها ممکن است دندان ها را نشان دهند، بعضی دیگر نه. بعضی ممکن است جدی باشند، بعضی دیگر مرموز باشند. حتی بعضی از اوقات تصویر پرتره ظاهر ناراحت و غمگینی را دارد. حالات متفاوت احساسی را تجربه کنید، از نتیجه آن خوشتان خواهد آمد.

 

8. استفاده از اسباب و وسایل مختلف

 

استفاده از اسباب و وسایل به مدل شما کمک می کند تا بتواند احساس راحتی کند. با این وسایل تصویر حالت درام می گیرد. این وسایل می تواند در تعریف داستان عکس شما کمک کننده باشد. همچنین می تواند به تصویر شما ظاهری جالب و یا مرموز بدهید. می توانید ببینید که تصاویری که در آن ها از اسباب و وسایل استفاده شده است تاثیر بیشتری بر بیننده دارند.

 

9. داشتن یک ظاهر صادقانه

 

 

 

یک تصویر زمانی که صادقانه باشد می تواند داستان های بیشتری را بیان کند. شما می توانید در حالی که از مدل می خواهید که ژست مورد نظر را در مقابل دوربین بگیرد، ظاهر صادقانه تصویر را نیز حفظ کند. تنها کافی است که به مدل بگویید که در زمان عکاسی به سمت دیگری نگاه کند. مثلاً چیزی در محیط اطراف مانند گل یا چیز های دیگر. با این کار شما ظاهر تصویر را به گونه ایی نشان می دهید که بدون روش هنری گرفته شده است. در این حالت تصویر شما ظاهری جاب تر به خود می گیرد.

 

10. استفاده از لنز های متفاوت

 

زمانی که عکس پرتره می گیرید از لنز های گوناگون استفاده کنید. با این کار نتایج متنوعی می گیرید. تصویر شما ظاهر متفاوتی می گیرد. البته، این تفاوت ها زمانی به وجود می آید که شما مثلاً از لنز 50mm یا 24 mm استفاده کنید. هر کدام از این لنز ها را که استفاده کنید نتیجه ایی را که می خواهید را به شما می دهد.

 

11.استفاده از کادربندی های متفاوتی

 

راه های متفاوتی برای استفاده از کادربندی در تصویر وجود دارد. صرفاً با قرار دادن ژست مدل در یک قاب در یا خم شدن بر روی یک میز یک فریم یا کادر مناسب ایجاد می شود. به دنبال راه های خلاقانه بگردید تا تصویر شما ظاهری جذاب پیدا کند تا شما بتوانید چشم ها را به روی موضوعتان هدایت کنید. با یک روش هوشمندانه از محیط اطراف به عنوان یک فریم استفاده کنید و یک عکس بی نظیر خلق کنید.

 

12.استفاده از نور پردازی های متفاوت

 

می توانید با استفاده از نورپردازی متفاوت به تصاویر پرتره یک احساس خاص و بی نظیر بدهید. می توانید با نورپردازی بیش از حد تصویر را روشن تر کرده یا با نورپردازی کم آن را تیره تر کنید. زمانی که از نورپردازی استفاده می کنید، باید تصویر چهره حالت واضحی داشته باشد. زمانی که در فضای باز عکاسی می کنید باید چهره موضوع مستقیم در برابر خورشید نباشد و بر روی چهره نورپردازی کنید تا به درستی نشان داده شود. همچنین شما می توانید در "ساعت های طلایی" روز در فضای باز از چهره عکسبرداری کنید تا در پوست درخشش خاصی ایجاد شود. برای عکاسی در محیط های بسته، می توانید موضوع را در کنار پنجره قرار دهید تا یک نور نرم غیر مستقیم بر موضوع ایجاد شود. همچنین می توانید از وسایل نورپردازی استفاده کنید.

 

13. فریم را پر کنید

 

یک عکس پرتره می تواند ظاهر بسیار متفاوتی از تصاویری که در شبکه های اجتماعی می بینید داشته باشد. این کار را می توانید با پر کردن فریم عکس و نشان دادن جزئیات بییشتر انجام دهید. می توانید بر روی چهره موضوع بزرگنمایی کنید. همچنین می توانید به طور خلاقانه ایی بر روی دست ها، چشم ها، مو ها و غیره بزرگنمایی کنید. با این کار قطعاً عکس شما متمایز و زیبا می شود.

 

14. استفاده از زاویه های گوناگون

 

 

 

در کنار نورپردازی ها و کادربندی های متفاوتی که شما می توانید اعمال کنید، می توانید از زاویه های گوناگون نیز استفاده کنید. این می تواند در عکس های شما جذابیت و سرگرمی ایجاد کند. همچنین می تواند افکت های متنوعی در عکس ایجاد کرده و تاکید بیشتری بر روی بعضی از قسمت های سوژه داشته باشد. زاویه هایی را که به نظرتان خوب می آیند را تجربه کنید. قطعاً می توانید از انجام آن لذت ببرید و عکس های زیبایی بگیرید. زمانیکه این عکس ها را به طور خالصانه می گیرید، از یک لنز واید (wide-angle) برای عکاسی از محیط اطراف شئ استفاده کنید، تا بتوانید داستان کار را بهتر بیان کنید.

 

 

 
 

15. قوانین ترکیب را عوض کنید
"قوانین" بسیاری در مورد ترکیب وجود دارد که ما با آن ها رابطه عشق/نفرت داریم. نظر من این است: با این که دانستن و به کار بردن آن ها مفید است، دانستن روش های سرپیچی از آن ها جهت خلق تصاویر چشمگیر نیز سودمند خواهد بود.
قانون Rule of Thirds می تواند شکسته شود: قرار دادن سوژه در نقطه کور نیز گاهی می تواند تصویر جالبی ایجاد کند؛ یا حتی قرار دادن سوژه درست در لبه و کناره های عکس می تواند گاهی منجر به خلق تصاویر شگفت انگیزی شود.

 

قانون دیگری که معمولاً در عکاسی پرتره از آن سخن می گوییم، این است که به سوژه فضایی بدهید تا داخل آن نگاه کند. این قانون واقعاً خوب کار می کند ولی گاهی می تواند شکسته شود.

 

16. نورپردازی را تغییر دهید
عنصر دیگری که می توانید در عکاسی پرتره مطرح کنید، روش نورپردازی است. امکانات نامحدودی برای استفاده از نور در تصاویر پرتره وجود دارد.
تاباندن نور از کنار، نورپزدازی از عقب و به صورت نیمرخ سیاه نشان دادن سوژه برای مخفی کردن ویژگی های مدل می تواند مفید باشد.

 
استفاده از تکنیک هایی مانند عکسبرداری آهسته، می تواند تصاویر تأثیرگذار و جذابی خلق کند.

 

17.حالت های متفاوت برای سوژه
اخیراً با عکاسی مصاحبه کردم و او در مورد یک پرتره که از یک کارمند در منزلش گرفته بود با من صحبت کرد. آن ها عکس های زیادی گرفته بودند؛ عکس هایی از سر و شانه ها، چند عکس پشت میز کار، عکس هایی در مقابل تقدیرنامه های قاب گرفته شده و انواع دیگری از این قبیل. اگر بخواهیم منصفانه نظر بدهیم، تمام آن ها قابل قبول بودند ولی هیچ کدام واقعاً برجسته و چشمگر نبودند.
عکاس و مدل هر دو موافق بودند که تعداد زیادی عکس قابل استفاده وجود دارد ولی آن ها مایل بودند عکس ویژه و خاصی خلق کنند. عکاس پیشنهاد داد تعدادی عکس در حال پرش را امتحان کنند! مدل ابتدا مردد بود ولی نهایتاً به این پیشنهاد تن داد. در این حالت، سوژه در حالی که لباس رسمی کار پوشیده است، شروع به پریدن می کند! این عکس ها بسیار جالب، شگفت انگیز و کمی هم خنده دار بودند.
در حالی که ممکن است کمی احمقانه به نظر برسد، ولی این عکس ها در یک مجله به چاپ رسیدند. آن ها یک سری تصاویر برجسته و ویژه بودند و مجله را متقاعد کردند که او شخصی است که آن ها مایلند به همه نشان دهند.

 

18.حالت های صادقانه را حفظ کنید
گاهی اوقات عکس هایی که در آن ها سوژه ژست گرفته است، قابل قبول هستند. بعضی از مردم با ژست گرفتن مخالفند؛ بنابراین تغییر دیدگاه به روش عکاسی صادقانه می تواند کارگشا باشد.
از سوژه خودتان در محل کار، با خانواده یا در حین کارهای مورد علاقه اش عکس بگیرید. با این کار، آن ها در شرایط راحت تر و آسوده تری قرار می گیرند و شما می توانید عکس های ویژه ای بگیرید. در این عکس ها، عکس العمل مدل نسبت به شرایطی که در آن قرار دارد کاملاً طبیعی است. حتی ممکن است برای عکاسی از عکس العمل های آنی سوژه بخواهید یک لنز بزرگتر با قدرت زوم بیشتر بردارید و عکس های واقعاً عالی بگیرید.
من دریافته ام که این روش به ویژه زمان عکس گرفتن از بچه ها نتیجه می دهد.

 

19. یک تکیه گاه برای مدل نشان دهید
یک تکیه گاه از هر نوع به عکس های خود اضافه کنید و بدین وسیله عکس های خود را جالب تر نمایید. تمرکز بیش از حد بر روی موضوعاتی غیر از سوژه ممکن است ریسک به حساب بیاید؛ ولی با این کار می توانید داستانی در عکس خود بگنجانید و به مدلی که از آن عکس می گیرید، عمق بیشتری اضافه کنید.

 

20. تمرکز بر روی یک قسمت از بدن
یک لنز با فاصله کانونی زیاد به دوربین خود متصل کنید (یا به سوژه نزدیک شوید) تا بتوانید فقط از یک قسمت بدن مدل عکاسی کنید. عکاسی از دست ها، چشم ها، دهان یا حتی پایین تنه می تواند تصور بیننده از تصویر را تغییر دهد. گاهی اوقات چیزهایی که خارج از عکس هستند، حرف بیشتری برای گفتن دارند.

 

21.پوشاندن قسمتی از چهره با بدن
یک نوع از بزرگنمایی بر روی قسمتی از بدن مدل، پوشاندن بخشی از چهره یا بدن اوست. این کار را می توانید با لباس، اشیاء، دست های مدل یا فریم بندی قسمتی از بدن انجام دهید.
انجام این کار به این معناست که قسمت کمی را برای تصور و تصویر سازی ذهنی بیننده باقی بگذارید ولی توجه آن ها را نیز به بخش هایی از سوژه جلب کنید که دوست دارید بر آن ها تمرکز کنید.

 

 

22.عکس های پشت سر هم
دوربین را روی حالت "burst" یا "continuous shooting" تنظیم نموده و در یک زمان، بیش از یک عکس بگیرید. در این حالت، یک سری عکس به وجود می آید که می توانند با هم ارائه شوند.
این تکنیک می تواند در زمان عکسبرداری از کودکان، یا هر سوژه فعالی که حالت خود را سریعاً تغییر می دهد بسیار مفید باشد.

 

23. برای سوژه کادر در نظر بگیرید
کادربندی تکنیکی است که در آن با قرار دادن فریم پیرامون یک بخش از مدل، آن را نسبت به بقیه قسمت ها مورد تمرکز و توجه قرار می دهیم.

 

کادربندی به تصویر عمق می دهد و دید بیننده را به کانون جلب توجه تصویر هدایت می کند. برای این کار می توانید سوژه را داخل چهارچوب در یا پنجره قرار دهید و از آن ها بخواهید از داخل شکاف به دوربین نگاه کنند. حتی می توانید از آن ها بخواهید دست های خود را پیرامون صورتشان قرار دهند.
 

24.  زاویه دید وسیع
در زمان عکسبرداری پرتره، استفاده از لنزی با زاویه دید وسیع می تواند به خلق عکس های به یاد ماندنی کمک کند. با فاصله های کانونی وسیع می توانید عکس های شگفت انگیزی خلق کنید. این نوع عکاسی ممکن است مناسب عکسبرداری از همسر یا دخترتان نباشد (مگر در حالت بازی و تفریح)؛ ولی استفاده از این فواصل کانونی، بخش هایی از چهره یا بدن را که در لبه های کادر قرار دارند، نسبت به عناصر موجود در مرکز بزرگتر نشان می دهد. هم چنین زمانی که سوژه شما در حالت پر ابهتی باشد، می تواند تأثیر زیاد و چشمگیری داشته باشد.

 
 

25. تغییر بک گراند
شخصی که در عکاسی پرتره مدل شماست، کانون توجه عکس است. با این حال گاهی اوقات زمانی که آن ها را در زمینه های متفاوت با بک گراندهای مختلف قرار می دهید، می توانید حالت عکس را به طور چشمگیری عوض کنید. گاهی اوقات دوست دارید بک گراندتان تا حد امکان کوچک باشد.

 

در حالی که بقیه اوقات، یک بک گراند چشمگیر یا رنگارنگ می تواند سوژه عکس را واقعاً برجسته و مهم نشان دهد.
 

 
کلید موفقیت شما، تمرین و ممارست است.
 

26.تغییر کادربندی
بسیاری از عکاسان عادت کرده اند فقط در حالت افقی (زمانی که دوربین به صورت افقی در دست نگه داشته می شود) یا عمودی (زمانی که دوربین به صورت عمودی در دست نگه داشته می شود) عکس بگیرند. به عکس هایی که تا به حال گرفته اید نگاه کنید و ببینید برای هر یک از کدام حالت استفاده کرده اید.
فقط به این دلیل که کادربندی عمودی "portrait" نام دارد، نباید همیشه از آن برای عکسبرداری پرتره استفاده کنید. از همه نوع کادربندی در عکس های خود استفاده نموده و تنوع را همیشه رعایت کنید.

 

27. دوربین را با زاویه در دستتان بگیرید
کادربندی افقی و عمودی تنها گزینه های موجود در هنگام عکسبرداری پرتره نیستند. در حالی که در زمان کادربندی افقی و عمودی، عکس گرفتن با زاویه راست و مستقیم مهم است، در دست گرفتن دوربین با یک زاویه مورب تر نیز می تواند جذابیت بیشتری به تصاویر شما بیفزاید.
این نوع از کادربندی می تواند حس جذابیت و انرژی به عکس های شما ببخشد.

 

 

28. عکس هایی بگیرید که روی سوژه خاصی تمرکز نداشته باشند
با این که تمرکز بر روی سوژه ای خاص برای دست یابی به یک هدف نهایی در کارمان اهمیت دارد، ولی گاهی اوقات نبود تمرکز می تواند عکس هایی با احساسات، حالات و علایق واقعی خلق کند.
دو استراتژی اصلی برای عکسبرداری بدون فوکوس وجود دارد:
1) بر روی یک جزء تصویر تمرکز کنید و بقیه اجزاء را محو کنید. بدین منظور، از یک روزنه بزرگ استفاده کنید که عمق کمی ایجاد نموده و بر روی چیزی در جلو یا عقب سوژه تمرکز کنید.

 

2) تمام تصویر را خارج از فوکوس قرار دهید. برای انجام این کار، روزنه وسیعی انتخاب نمایید ولی بر روی قسمت جلو یا پشت هر چیزی که در تصویر وجود دارد تمرکز کنید (برای رسیدن به این هدف، باید از فوکوس دستی استفاده کنید). این نوع تصاویر می توانند به طور باورنکردنی رویایی و مرموز باشند. 

 

 

29. به تصویر کشیدن حرکت
تصاویر پرتره می توانند بسیار ایستا باشند، ولی چه اتفاقی می افتد اگر کمی حرکت به آن ها اضافه کنید؟ این کار را به چند روش می توان انجام داد:

 
- با حرکت دادن سوژه
- با ثابت نگه داشتن سوژه و حرکت دادن شئ دیگری پیرامون آن
- با حرکت دادن دوربین (یا لنز آن برای دستیابی به بزرگنمایی پی در پی)

 

نکته کلیدی در مورد سه روش فوق این است که سرعت دیافراگم تا حد کافی کم باشد تا حرکت در تصویر نمایش داده شود. روش جایگزین این است که از سوژه بخواهید سریع حرکت کند ولی برای تثبیت حرکت باید سرعت دیافراگم زیاد باشد.

 

30. حالات مختلف را امتحان کنید
در بعضی از تصاویر پرتره، حالت صورت است که عکس را می سازد. حالات و ژست های مختلف سوژه را در تصاویر خود امتحان کنید.

 

ولی سعی کنید عکس های غمگین تر و جدی تر بگیرید.

 

31. کادر را پر کنید
یک روش برای اطمینان یافتن از اینکه سوژه شما توجه بیننده را به خود جلب می کند این است که صورت او تمام فضای کادر را پر کند. این کاری نیست که در تمام عکس هایتان انجام دهید؛ ولی اگر سوژه شما تنها موضوع عکس است، واقعاً چیز دیگری برای جلب توجه بیننده وجود ندارد.

 
 

32 . یک سوژه جالب پیدا کنید
من دوستی دارم که در خیابان های ملبورن به راه می افتد تا سوژه های جالب پیدا کند و از آن ها عکس بگیرد. زمانی که فرد جالبی را پیدا می کند، به او نزدیک شده و از او می خواهد برایش ژست بگیرد. سپس سریعاً بک گراند مناسبی پیدا نموده و چندین عکس می گیرد (البته اگر آن ها به او اجازه عکسبرداری دهند).
در نتیجه، او اکنون شگفت انگیزترین و جالب ترین کلکسیون را از عکس های مردم در تمام سنین، با بک گراندهای مختلف دارد. در حالی که اکثر ما وقت خود را صرف عکسبرداری از اشخاص مورد علاقه خود می کنیم، شاید بد نباشد گاهی هم از غریبه هایی که جالب هستند عکس بگیریم.

 



به اشتراک گذاری در گوگل پلاس به اشتراک گذاری در LinkedIn به اشتراک گذاری در فیس بوک به اشتراک گذاری در کلوب به اشتراک گذاری در فیس نما به اشتراک گذاری در توییتر
مطالب مرتبط
درباره مدرسه عالی رسانه
آدرس موسسه
تماس با ما
ایمیل موسسه
ساعت کار موسسه
متن فوتر
تلفن هدر
تفکر نقادانه1
شروع دوره «گویندگی و اجرا در رادیو و تلویزیون»(دوره31) 28مهر 96
تولید برنامه تلویزیونی هر روز هفته
برچسب ها
نظر کاربران
نظر شما

نام : *
 

ایمیل : *
   

شماره همراه : *
 

متن پیام : *
 



کد بالا را در کادر وارد نمایید :

صفحات بلاگ
دوره های دیگر مدرسه عالی رسانه
محتوای سوالات تست
رویدادها
محتوای تست های غیرحضوری
محتوای تست های حضوری
تست حضوری گویندگی و اجرا
تست غیرحضوری گویندگی و اجرا
تست حضوری دوبله
تست غیرحضوری دوبله
دوره دوبله
دوره های عکاسی
دوره های خبرنگاری
دوره های گویندگی و اجرا
اخبار و اطلاعیه های تست ها
اعلام اسامی پذیرفته شدگان
اخبار و اطلاعیه دوره ها
محتوای دوره ها